حکمت خلقت شیطان
جولای 12, 2021
سلوک بر محور توحید
جولای 14, 2021

ارزش نماز

نماز دارای ارزش و اهمیت ویژه‌ای است که :
۱- نماز ستون دین بوده و رکن اسلام است. امام باقر علیه السلام فرمودند : اساس و بنیان اسلام بر پنج چیز است نماز ، زکات ، حج ، روزه و ولایت.
۲- نماز بهترین و برترین عبادات الهی بشمار می رود . حضرت علی علیه السلام فرمودند نصیحت می کنم شما را به نماز و حفظ آن ، نماز بهترین عمل است و ستون دین است.
۳- شرط بهروری و هدایت پزیری از قرآن بوده و نشانه تقوا است . ( آیه ۲ سوره بقره )
۴- محبوبترین اعمال است در پیشگاه خداوند . امام صادق علیه السلام فرمودند بهترین و محبوبترین اعمال در نزد خداوند عزوجل نماز می باشد.
۵- نماز نور چشم پیامبر صلوات الله علیه می باشد .
۶- اولین مورد سؤال پس از مرگ است. حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند اولین چیزی که در مورد اعمال سؤال می شود نماز است ، اگر نماز انسان قبول شده باشد بقیه اعمال بازپرسی می‌شود .
۷- از مهمترین وصایای انبیاء و اولیاء الهی است . ( آیه ۳۱ سوره مریم ) امام صادق علیه السلام فرمودند همه پیغمبران بدون استثنا سفارششان به نماز است .
۸- تنها واجبی است که در هر شرایط تا آخرین لحظه مرگ ادامه دارد . پیغمبر صلوات الله علیه فرمودند اولین چیزی که انسان مکلف به آن می شود نماز است و نماز هم در هر شرایطی برای انسان واجب است .
۹- نماز آبروی دین و دینداری است. امام علی علیه السلام از قول پیامبر فرموند هر چیزی رویی دارد و آبروی دین شما نماز است .
۱۰- نماز یکی از باقیات صالحات الهی است . قال الصادق علیه السلام : از امام پرسیدند باقیات و صالحات چیست؟ فرمود نماز .
۱۱- یکی از علائم و نشانه های وجود ایمان در انسان است . ایمان هر کس وابسته به نماز است هر کس ایمانش قوی تر است اهمیت و ارزش بیشتری به نماز می دهد.
۱۲- نماز اقرار وجودی به ربوبیت الهی بوده و جلوه توحیدی است .
۱۳- نماز معراج مؤمن است . پیغمبر صلوات الله علیه فرمودند نماز معراج مؤمن است. ( هر کس به اندازه کمالش عروج می کند ، نماز میزان کمال هر کس است )
۱۴- نماز جلوه اتصال به خدا از راه ولایت است .
زیرا نماز غرق انوار جمال و عظمت الهی شدن است ، محو شدن قلب است در تجلیات ربوبی حق ، یگانه ارتباط و اتصال ملکوتی انسان است به محبوب حقیقی ، تکلم انسان است با معبود ، اتصال به عالم طهارت و قدس الهی است.

*از بیانات رهبر معظم انقلاب حضرت آیه الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *